Nummerporteringen
Implementatie van de European Electronic Communications Code1 (EECC) leidde tot herziening van enkele artikelen in de Telecommunicatiewet qua informatievoorziening aan abonnees inzake overstappen en/of nummerportabiliteit.
Sinds 1 februari 2022 is het voor de abonnee mogelijk om zijn nummer te behouden in het nummerporteerproces met onderscheid van de drie of vier procesvarianten.
Deze opties zijn ook geïmplementeerd in onze systemen. Ze zullen dus niet onbekend zijn. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende varianten.
DEFAULT
Standaard porteer- en overstapsituatie (per contracteinddatum)
- Porteerverzoek is opzegging tegen contracteinddatum (overeenkomst bepaalde duur) of opzegging met inachtneming van een eventuele opzegtermijn (overeenkomst onbepaalde duur).
- Overeenkomst wordt beëindigd n.a.v. de opzegging, per datum uitvoering portering- of overstap.
- De First Possible Date (FPD) die de overdragende aanbieder communiceert aan de ontvangende aanbieder, is de eerst mogelijke datum waarop de abonnee zonder extra kosten zijn dienst kan beëindigen; de contracteinddatum of een datum met inachtneming van een eventuele opzegtermijn.
- De overdragende aanbieder blijft zijn diensten leveren onder dezelfde voorwaarden tot de diensten van de ontvangende aanbieder zijn geactiveerd.
EARLY TERMINATION
Porteer- en overstapsituatie met voortijdige beëindiging overeenkomst
- Porteerverzoek is een opzegging, abonnee verzoekt om voortijdige contractbeëindiging.
- Overeenkomst wordt beëindigd n.a.v. de (voortijdige) opzegging, per datum uitvoering portering- of overstap.
- De FPD die de overdragende aanbieder communiceert aan de ontvangende aanbieder, is de eerst mogelijke datum waartegen de opzegging kan worden gehonoreerd door de overdragende aanbieder.
- De overdragende aanbieder blijft zijn diensten tenminste leveren onder dezelfde voorwaarden tot de diensten van de ontvangende aanbieder zijn geactiveerd.
CONTINUATION
Nummerbehoud zonder beëindiging overeenkomst
- Porteerverzoek is geen opzegging, abonnee verzoekt enkel om nummerbehoud, overeenkomst wordt al dan niet gewijzigd voortgezet.
- De FPD die de overdragende aanbieder communiceert aan de ontvangende aanbieder, is de datum van de beantwoording van het porteerverzoek (porteren per binnen 5 werkdagen mogelijk).
In de Wholesale en Partner Portal is er nog een vierde optie.
CONTRACT ENDED ALREADY
Nummerbehoud na datum beëindiging overeenkomst
- Overeenkomst is reeds beëindigd
- Aanbieders ondersteunen nummerbehoud tenminste tot 1 maand (30 dagen) en maximaal tot 2 maanden (60 dagen) na datum beëindiging overeenkomst (1 maand wettelijk recht abonnee + 1 maand coulance voor foutherstel)
- De FPD die de overdragende aanbieder communiceert aan de ontvangende aanbieder, is de datum van de beantwoording van het porteerverzoek (porteren per direct mogelijk).
- Periode voor terugval van geporteerde nummers wordt geharmoniseerd op 1 maand (30 dagen) tot 2 maanden (60 dagen) na datum beëindiging overeenkomst. Terugval van een geporteerd nummer zal niet eerder plaatsvinden dan 1 maand en niet later dan 2 maanden na de beëindiging van de overeenkomst
- Voor aanbieders die gebruik maken van het vereenvoudigde teruggaveproces wordt de termijn ingesteld op 2 maanden (zie ook COINCR 921 Vereenvoudiging proces voor teruggave aan Original Network Operator).
Om invulling te geven aan overstap- en porteerverzoeken op de datum en binnen het tijdsbestek dat met de abonnee is overeenkomen, hanteren aanbieders in COIN-verband de FPD-systematiek. Deze houdt samengevat in:
- De FPD is de eerst mogelijke datum waarop de overnemende dienstaanbieder de overstap of portering kan uitvoeren.
- De overdragende dienstaanbieder verstrekt de FPD aan de ontvangende dienstaanbieder, middels het antwoord op een porteer- of overstapverzoek.
- De ontvangende dienstaanbieder kan de portering uitvoeren in de periode vanaf FPD t/m 90 kalenderdagen na FPD.